Matig drinken positief voor botgezondheid
Mensen die een matige hoeveelheid alcohol per dag drinken, blijken sterkere botten te hebben dan mensen die geen alcohol drinken of mensen die meer dan matig drinken. Bij consumptie van 1 glas alcohol per dag of minder blijkt er 20% minder kans te zijn op een heupfractuur, terwijl mensen die meer dan 2 glazen alcohol per dag drinken juist een 39% verhoogt risico lopen op een heupfractuur.
Ook blijkt dat consumptie tot 2 glazen alcohol per dag een lineaire relatie heeft met een hogere botdichtheid. De beschikbare onderzoeksgegevens zijn echter niet geschikt om uitspraken te doen over het effect op de botdichtheid bij consumptie van meer dan 2 glazen alcohol per dag. Overmatige alcoholconsumptie wordt echter ook vanwege andere effecten op de gezondheid ontraden.
Overmatige alcoholconsumptie is een bekende risicofactor voor osteoporose en afnemende botdichtheid maar de effecten van matige alcoholconsumptie op de botgezondheid zijn niet eenduidig. Amerikaanse onderzoekers vergeleken de resultaten van 33 afzonderlijke studies en publiceerden de resultaten in de American Journal of Medicin. Uit deze review studie en meta-analyse blijkt dat matige alcoholconsumptie een positief effect heeft op de botgezondheid. De onderzoekers vermoeden dat hormonen een belangrijke rol spelen in het mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt. De botdichtheid wordt echter ook beïnvloedt door diverse andere factoren, zoals genetische aanleg, gewicht, calciumconsumptie, roken, lichamelijke activiteit en oestrogeen therapie.
Er is aanvullend onderzoek nodig om vast te stellen binnen welke range van alcoholconsumptie het positieve effect op botdichtheid en het risico op heupfracturen optimaal is en om het exacte mechanisme op te helderen.
Bron: Berg KM e.a. Association between alcohol consumption and both osteoporotic fracture and bone density. Am J Medicine 2008;121(5):406-418
Meer nieuws
- Meer inzicht in 'hoe en waarom' van alcoholverslaving 25-1-2012
- Brits onderzoek: 4 op de 10 kankers hangt samen met leefstijl- of omgevingsfactoren 14-12-2011
- Reductie risico op hart- en vaatziekten zowel door bier als wijn 24-11-2011
- Matig drinken verhoogt risico op borstkanker licht 4-11-2011
- Relatie alcohol en dikke darm kanker nader bekeken 24-10-2011
- Risico op dementie met een kwart verlaagd bij matige alcoholconsumptie 2-9-2011
- Kans op maagkanker niet verhoogd bij matige alcoholconsumptie 26-5-2011
- Gen ontdekt dat alcoholconsumptie beinvloedt 13-4-2011
- Relatie tussen alcoholconsumptie en risico op kanker 10-4-2011
- Alcoholconsumptie verlaagt risico op nierkanker 30-3-2011



